Blog

Ein Stein Blues Story alebo Stručná história sponzoringu

Už krátko po nežno revolučnom osemdesiatom deviatom roku bolo všetkým jasné, že staré totalitné časy sa skončili a nastáva dravé obdobie ranného kapitalizmu. Aj my, v Jednofázovom kvasení, sme pochopili, že treba začať premýšľať po novom a že ak chceme vydať platňu, musíme si ju buď sami zaplatiť alebo na jej financovanie nájsť sponzora.

Rozhodli sme sa pre druhú alternatívu. Motivovalo nás k tomu zistenie, že aj iné kapely riešili rozširovanie svojej diskografie týmto spôsobom. V tých časoch sponzor bol najvyhľadávanejším druhom ľudskej populácie a nadšený sponzor bol v tých rokoch podstatne štedrejší a prístupnejší, než je tomu dnes.

Naša voľba padla celkom pochopiteľne na bratislavský pivovar Stein. Dôvodov bolo hneď niekoľko a všetky sa zdali byť nepriestrelné. Názov kapely bol jednoznačne odvodený od pivovarskej technológie, v repertoári sme mali viacero skladieb s pivnou tematikou, pričom z nich dve – Stein Blues a Stein Rap – dokonca priamo niesli označenie pivovaru vo svojom názve. V neposlednej miere pri rozhodovaní hrali úlohu aj osobné vzťahy s vedením pivovaru.

Jednanie bolo krátke a ústretové a vo veľmi krátkom čase sme mali v ruke sponzorskú zmluvu. Ocenili sme pozitívny prístup nášho budúceho sponzora a ako bonus sme prisľúbili nový album nazvať Ein Stein Blues. Album sme zadali do výroby a tešili sme sa, ako sa nám pokryje aspoň časť nákladov, spojených s nahrávaním cédečka.

Výroba obalu a samotného cédečka trvala krátko, len zopár týždňov. Ako sa však ukázalo, aj táto doba bola dosť dlhá na to, aby sa v pivovare uskutočnil palácový prevrat. V rámci neho bolo vymenené nám naklonené vedenie a dosadené nové, už orientovaná oveľa pragmatickejšie. Medzi prvými krokmi nového vedenia bolo zrušenie sponzorskej zmluvy pre Jednofázové kvasenie.

Toto bol prvý kontakt Jednofázového kvasenia s realitou dravého prvotnopospolného kapitalizmu. Ako vždy, aj teraz z toho vyšiel lepšie kapitalista. Nielenže ho to nestálo ani korunu, ale mal zdarma reklamu v podobe názvu albumu a loga na obale. V rámci delenia Jednofázovému kvaseniu zostali na uhradenie faktúry. Nedá sa povedať, že odvolanie pôvodného vedenia a neskorší zánik pivovaru Stein by boli v priamej súvislosti s cédečkom Jednofázového kvasenia. To asi naozaj nie... Každopádne sme sa však už odvtedy o žiaden sponzoring neuchádzali. Škoda likvidovať zabehnuté spoločnosti.